Wednesday, July 28, 2010

唐山大地震 (Aftershock)


(updated @ 22:00 28-07-2010)

剛剛香港電台致電來,

我終於錄了一個屬於自己的 blog blog 齋了,哈,
今晚 00:00 - 02:00 RTHK2 有冇搞錯,
大家記住聽啊,雖然只有幾分鐘,哈。

---------------------------------------------------------


唐山大地震 (Aftershock),

看名字以為是一套很悶的電影,
所以本身沒有意慾去看;
但看了影評,還有幾個朋友看了的看後感之後,
我開始覺得這套是一套必定要去看的電影,
所以就去了啊。

1976年,唐山,卡車司機方大強和妻子李元妮、龍鳳胎兒女方登、方達過著平凡幸福的生活。方大強經常出門在外,好不容易回來一次,姐弟倆都特別高興。7 月的一個傍晚,方大強回到了自己的家,在社區外的馬路上,方大強和元妮躲在卡車上親熱,突然——地震了。為救孩子,方大強死了,方登和方達被同一塊樓板壓 在兩邊,兩個只能救一個。元妮選擇了從小體弱多病的弟弟方達,而頭腦清醒的方登聽到了母親作出的抉擇。震後,元妮獨自撫養著兒子,選擇堅強地活下去,劫後 餘生的方登被軍人王德清夫婦領養,進入了一個全新的世界。母女、姐弟從此天各一方……

Tangshan, 1976. Two seven-year-old twin children are buried under the rubble of the devastating earthquake. The rescue team explains to their mother, Li Yuanni, that freeing either child will almost certainly result in the death of the other. Forced to make the most difficult decision of her life, she finally chooses to save her son Fang Da, the male twin.


Li Yuanni has no idea that her decision is overheard by her daughter Fang Deng, the female twin. Although she has been left behind as dead, the little girl miraculously survives for several more days before being pulled clear by another rescue team who believe that she is simply a corpse. She wakes up in the pouring rain next to the dead body of her father.


Suffering from the emotional shocks of the disaster and the painful memory of her mother's choice, Fang Deng refuses to reveal her identity. She is adopted by a middle-aged Chinese couple and years later moves to Canada to marry. Shadowed by the traumatic experiences of the earthquake and devastated by her mother's decision to abandon her, she continues to be emotionally withdrawn throughout her adult years.


Sichuan, 2008. 32 years later, when the Sichuan earthquake takes more lives, Fang Deng returns to China as a volunteer with a rescue team. The process of witnessing other people's suffering at the time of a natural disaster helps her to overcome her own trauma and forgive her mother. She finally reunites with her family after 32 years apart.


我的媽呢,

由這套電影開始了半小時,
我就已經哭成淚人了,
想不到原來自己的淚線是這樣發達,
好在沒有什麼人看到。

開場不久就地震了,

我曾經有一刻在想,
這麼快就震了,那之後會做什麼?
原來這是一套以地震來帶出親情的作品。

雖然很長,

但也很正呢,
斷了一只手的弟弟努力生活,
奇蹟生還的姐姐成了別人的養女。

我想當初姐姐會不會很恨她的媽媽呢,

因為她媽媽在兩個只能活一個的情況下,選擇了弟弟而不是她,
我想如果是我,那個時候我的腦袋會變成一片空白,
何況只是一個五歲的小孩子。

三十二年後,

母女重遇,
這刻我在嚎哭,囧。

也算是個大團圓結局吧,

排除了死了很多人之外。

快點去看吧,

是套令你畢生難忘的電影。

地震的時候,戲院也在震。


後面那個八婆 (對不起我想不到另外一個形容詞去形容她) 出出入入了無數次,

每次出入都撞到我,
很想講粗口罵她。


---------------------------------------------------------

今天約了 san 基於今日是十分趕所以等了她不是太久,
對啊,我又等她了。

某人在搭車時被 NDS 迷惑了,
還變得十分緊張啊。
其實只不過是個遊戲,
不用這麼緊張的啊,哈。

之後去了 Elements 看電影,

我們又要跟時間競賽呢,
連廁所也沒有時間去,
所以看電影時,
看到一半就已經非常急了。

但仍然努力忍著,到完場才飛去廁所。


之後去了中環啊。
我真是好人呢,
整天也拿著這袋很重而且是完全不屬於我的東西。
怎麼我這樣善良,
常被我身邊的那隻惡魔欺負呢,哈。

之後兩個飢民 (經更正後是一隻餓狼加一個飢民,那飢民是我) 隨便走進了一間吃越南菜的餐廳吃飯。

因為又下著雨,
手上又拿著很多東西,
我們真的是隨便走進去的。
但也不錯呢,
這個燒雞撈朦,我給它八個 good,
不是滿分的原因是,
太少酸辣汁了。
但燒雞是脆的,這裡已經加分了。

之後回家啊,

我覺得我真的很好運,
整天也下著雨,
但我完全沒有用過傘子,真好。

No comments:

Post a Comment